positioneringsstrategie
Zorg voor een ijzersterke positioneringsstrategie zodat je wordt opgeMERKt door jouw topklanten

Een ijzersterke positioneringsstrategie opzetten doe je zo

Positioneringsstrategie: zo positioneer jij jezelf ijzersterk zodat je wordt opgeMERKt door jouw topklanten

Nooit eerder was een onderscheidende positionering zo essentieel om je positie in de markt te versterken. De markt verandert snel met de komst van AI-tools zoals ChatGPT en daarnaast rijzen prijzen de pan uit. Met alleen kennis en expertise red je het nu niet meer. Je moet meer doen dan dat: je hebt een goede positioneringsstrategie nodig. Positioneren is meer dan alleen je aanbod doen op je website, het is veel meer dan dat. Dankzij een goede positioneringsstrategie versterk je jouw positie in de markt, je verMERKt jouw bedrijf waardoor je opvalt bij jouw topklanten. Maar hoe doe je dat? 

Positionering betekenis

Wat is positionering eigenlijk? Door jezelf te positioneren kies je voor een onderscheidende positie ten opzichte van andere dienstverleners, bedrijven en merken. Hiermee creëer je, als je het goed doet, een voorkeurspositie bij jouw topklanten. Jouw bedrijf wordt opMERKelijk. 

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel bedrijven die dezelfde markt bedienen. Neem als voorbeeld supermarkten. Om klanten aan te trekken, neemt een supermarkt een bepaalde positie in de markt in. Bijvoorbeeld als prijsvechter, denk aan de Lidl, ALDI en de Dirk. Je hebt ook supermarkten die zich richten op hoge kwaliteit en een bepaalde beleving, zoals de Albert Heijn en de Jumbo. Deze bedrijven positioneren zich om een bepaalde doelgroep aan te trekken.

Positioneren is aantrekken én afstoten

Met een duidelijke positionering trek je jouw topklanten aan. Klanten waar jij van ‘aan’ gaat. Je wordt door ze opgeMERKt om wie jij bent, om wat jij doet, om de waarde die jij levert en de impact die jij maakt. Doordat je topklanten aantrekt waar je blij van wordt, behaal je samen de beste resultaten, maak je meer impact en winst. Winst in Tijd, Energie, Impact en Omzet. 

De kracht van een goede positionering is dat je ook mensen afstoot. Want:

  • Niet iedereen gaat ‘aan’ van jouw energie 
  • Je bent niet voor iedereen en dat moet je ook niet willen
  • Jouw waarde is alleen bestemd voor jouw topklanten

Door een hele duidelijke positionering weten mensen beter waar ze aan toe zijn bij jou. Ze weten of ze blij worden van jouw energie, jouw werkwijze en andersom is dit ook het geval. Jij trekt alleen nog klanten aan waar je graag mee werkt. Hoe duidelijker jouw positionering is, hoe sneller een kijker of volger een koopklare klant wordt. 

En het gaat nog verder dan dat. Je trekt ook samenwerkingen aan met mensen waar je graag mee samenwerkt en stoot ondernemers af waar je liever niet samenwerkt.

De eerste stap van het positioneren van jouw bedrijf

Hoe zorg je dat je wordt opgeMERKt? Dit kun je vanuit verschillende invalshoeken benaderen, maar alles start bij een goede positioneringsstrategie. De eerste stap begint bij de vraag: wat maakt jou en jouw bedrijf onderscheidend? Waarom moeten jouw klanten bij jou zijn en niet bij een ander? Bekijk ook of je huidige communicatieboodschappen, je website (denk aan je foto’s en je teksten) en je bedrijfsstrategie hierbij passen. 

Als je groeit met je bedrijf, merk je dat je ook weer mag herpositioneren. Je eerste positionering klopt dan niet meer met je huidige aanbod en de topklanten die je wil aantrekken. En jij ontwikkelt en groeit als ondernemer ook in de tijd. Ook dat heb je mee te nemen in je herpositionering, dat is ook van toegevoegde waarde. 

Wat is je WHY? 

Voor je positionering is het ook heel belangrijk om te weten waarom je doet wat je doet. Dit is je WHY. 

  • Waarom ben je jouw bedrijf gestart, naast de wens om winst te maken? 
  • Welk doel of betekenis geeft het je?
  • Wat inspireert je om elke dag uit je bed te springen om aan de slag te gaan?
  • Vanuit welke passie en potentie ben je gaan ondernemen

Wie is jouw topklant?

Veel ondernemers hebben de neiging om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Maar daardoor spreken ze juist niemand meer aan. Keuzes maken is dus belangrijk bij je positionering. 

  • Wie wil je graag helpen? 
  • Welke type topklanten heb je in het verleden succesvol geholpen? 
  • Met welke topklanten werk je het liefst?

Waarin ben jij onderscheidend?

Voor een heldere positionering is het ook belangrijk dat je zelf goed weet wat je kerncompetentie is. Je moet duidelijk weten wat je specialisatie is en wat je onderscheidende positionering is.  

  • Waarin ben jij de expert? 
  • Waarin blink jij uit en ben je onderscheidend? 
  • Hoe ben jij innoverend?

Positioneringsmatrix gebruiken

Een positioneringsmatrix helpt je om een visueel beeld te krijgen van jouw positie in de markt. Door het maken van een positioneringsmatrix kun je ook bepaalde onvervulde behoeftes in kaart brengen. Er zijn verschillende positioneringsmatrixen, zoals de BGC-matrix en de Ansoff-matrix.

De BGC-matrix gebruik je als hulpmiddel voor je strategische planning op lange termijn. In deze matrix valt je product of dienst onder Stars, Question marks, Cash cows of Dogs. Onder Stars vallen diensten en producten die in een snelgroeiende markt zitten en een groot marktaandeel hebben. Question marks zijn diensten en producten in een snelgroeiende markt met een laag marktaandeel. Cash cows zijn de diensten en producten in een markt met een lage groei en een hoog marktaandeel. Onder Dogs vallen de producten en diensten met een laag marktdeel en een lage marktgroei. 

De Ansoff-matrix geeft je snel inzicht in de risico’s en groei van je bedrijf. Deze matrix heeft vier kwadranten: marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Met marktpenetratie richt je je op het uitbreiden van je diensten en producten in een bestaande markt. Bij productontwikkeling introduceer je een nieuw product of dienst. Met marktontwikkeling introduceer je jouw bestaande product in een nieuwe markt. En met diversificatie introduceer je een nieuwe dienst of product in een nieuwe markt. 

Zet jezelf ijzersterk in de markt en word opgeMERKt door jouw topklanten

Je positionering is de rode draad door al je communicatie. Jezelf onderscheiden is één ding, maar daarnaast moet je jouw waardepropositie, je onweerstaanbare aanbod en waarde creatie goed neerzetten en presenteren.

Je begint dus altijd met het positioneren. Dit is je fundament. Daarna moet je overgaan op het presenteren. Dit samen vormt je positioneringsstrategie. En daar help ik mijn ambitieuze klanten mee. Deze blog beschrijft pas het topje van de ijsberg dat achter een goede positioneringsstrategie zit.  

Om een goede positioneringsstrategie neer te zetten, werk ik graag samen met jou in het Programma opMERKelijk Winstgevend én Mastermind Artificial Intelligence. In 3 maanden versterk jij je Fundament en weet jij jouw persoonlijke MERK opMERKelijk positioneren. Waarna je jouw waardepropositie – dus je Klantstrategie en je Productstrategie als onvergelijkbaar sterk neerzet. En zodra je dit allemaal goed hebt staan, werk jij jouw Businessstrategie, Marketing- en Salesstrategie zo uit, zodat jij exact weet wat jij moet doen om je doelen te behalen. Waardoor jouw Marketingmachine automatisch voor jou gaat werken.

Het Programma opMERKelijk Winstgevend en Mastermind Artificial Intelligence is uitermate geschikt als je:

  • Een ondernemer bent die groots denkt, impact wil maken en de ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence, ChatGPT en anderen AI-tools in de gaten houdt.
  • Dé autoriteitsstatus wil claimen.
  • Voelt dat er meer in jezelf en je bedrijf zit.
  • Meer tijd en energie wil besteden aan zaken die er toe doen en die impact maken.
  • Als ondernemer strategisch wil vernieuwen, ontwikkelen en groeien.
  • Onderscheidend wil zijn in deze bijzondere tijden en jouw positie in de markt en je waarde creatie wil versterken.
  • Alleen nog maar met topklanten wil samenwerken.
  • Weet dat je nieuwe kansen en mogelijkheden moet pakken wanneer deze zich aandienen. 
  • En strategisch slim wil ondernemen door Artificial Intelligence in te zetten in jouw bedrijf, waardoor je tijd en kosten bespaart, die jij kan besteden aan die zaken die er echt toe doen.

Never waste a good innovation.

Gerdi Hulsink – Strategisch vernieuwen om toekomstbestendig te groeien. Vergroot jouw waarde, omzet en vrijheid.

Ja, dat ben ik. Ik plan nu een gratis MatchCall in

usechatgpt init success
en_USEnglish