Ontdek je onderscheidend vermogen aan de hand van dit stappenplan
Onderscheiden van de massa leidt tot betere financiële resultaten

TIPS BIJ HET VINDEN VAN HET ONDERSCHEIDEND VERMOGEN VAN JE BEDRIJF

Is het jou wel eens opgevallen? Veel mensen hebben een ondernemersdroom. Een deel heeft deze droom wegens een concreet business idee en sommigen vinden het idee van ondernemen an sich prachtig. Vooral mensen uit die laatste categorie wachten eindeloos tot ze het ‘ei van Columbus’ hebben gelegd. Ze zoeken naar het idee dat niemand eerder heeft gehad. 

Ik kan je verklappen; dat gebeurt zelden. Het geheim is om te starten met datgene waar je energie van krijgt of waar je goed in bent. Je hebt dan uiteraard concurrentie, maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang je onderscheidend bent. 

Het doel van onderscheidend zijn is NIET om de hele wereld aan te spreken, maar juist ook om mensen af te stoten. En dat is helemaal oké. Jij wil immers dat alleen jouw doelgroep je weet te vinden. Dit zijn namelijk doorgaans de klanten met wie jij het fijnste samenwerkt en met wie jij het beste resultaat kunt realiseren.  In deze blog geef ik je tips bij het vinden van het onderscheidend vermogen van je bedrijf.

Onderscheiden van de massa leidt tot betere financiële resultaten

Je onderscheidend vermogen onderscheid je van de massa. Uit onderzoek van marketing- en innovatiebureau Six Fingers blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller zijn dan hun concurrenten binnen dezelfde sector. 

Ook de Erasmus Universiteit en Neyenrode doken in dit thema. Hun onderzoek wees uit dat een groot onderscheidend vermogen leidt tot betere financiële resultaten. Je onderscheiden leidt tot groei en groei is een belangrijke factor binnen het bouwen van een sterk merk. De onderzoekers geven aan dat 40% van de Return on Investment te verklaren is door de hoogte van het onderscheidend vermogen. Tijd om aan de slag te gaan dus!

Hoe blijf ik onderscheidend?

Zodra we ondernemen, worden we opgeslokt door de dagelijkse to do’s. We nemen vaak weinig tijd om in helicopter-view op een afstandje naar ons bedrijf te kijken. Toch is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij je bedrijf. Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Het is belangrijk dat jij precies weet waarom je eruit springt om dat vervolgens kenbaar te maken bij je doelgroep. 

Dit onderscheidend vermogen is ook onderdeel van je personal branding. Wil je meer over dit thema weten? Middels dit stappenplan leer ik je meer over een ijzersterke personal branding

Hoe blijf je de concurrentie voor? Een concreet stappenplan

Tijd om concreet te worden! Want hoe blijf jij je onderscheiden ten opzichte van je concurrentie? We gaan op zoek naar jouw onderscheidend vermogen aan de hand van een aantal stappen.

Wat doen je concurrenten allemaal hetzelfde?

Doen al je concurrenten hetzelfde? We zijn geneigd om dan te denken dat het wel goed moet zijn. Dat je buiten de boot valt als je niet hetzelfde doet. Mijn advies is juist tegendraads en eigenwijs te denken en op jouw eigen wijze te handelen. Als iedereen hetzelfde doet, biedt dit jou kansen om het juist heel anders te doen! Anders, echt jezelf. Neem eens de tijd om vijf concurrenten te analyseren. Ga opzoek naar zaken die iedereen hetzelfde doet en schrijf ze op. 

Duik in je eigen bedrijf: wat maakt jou uniek?

Natuurlijk kun je geforceerd op zoek gaan naar een onderscheidende aanpak. Toch is het belangrijk om authentiek te blijven. Daar zit je kracht. Wat doe jij van nature anders dan de rest? Klanten voelen wanneer je oprecht bent en daarnaast is het lastig voor concurrenten om dat stuk van je DNA te kopiëren. 

Duik eens in je bedrijf en in je eigen werkwijze en ga op zoek naar unieke kennis, jouw potentieel, je passie, jouw bijzondere waarden of een afwijkende, jouw unieke manier van denken. Vind je het lastig? Dat is niet gek! Vaak is het voor jou zo normaal, dat je eroverheen kijkt. Het kan helpen om direct marktonderzoek te doen en eens met klanten te bellen. Ze kunnen je vertellen waarom ze voor jou hebben gekozen. Wat spreekt hun aan? Vaak ontdek je op die manier je onderscheidend vermogen.

Welke irritaties hebben je klanten? 

Welk probleem of welke pijn heeft je klant? Waar ergert de klant zich aan? En is er een oplossing voor deze pijn of irritatie? Vraag je ook af waar ze erg tevreden over zijn en waarmee ze echt geholpen zijn. Kortom: waar ligt hun behoefte? 

Schrijf alle klachten en wensen op en denk vervolgens na over een passende oplossing. Hoe kun jij ervoor zorgen dat de klant geholpen is? 

Blijf experimenteren én durf te falen

Onderneem je al een tijdje? Dan zal je inmiddels ervaren dat je bedrijf nooit hetzelfde is als het jaar ervoor. Dat zie ik als iets positiefs!

Verandering vindt sneller plaats wanneer je durft te experimenteren. Hoe positief dit ook klinkt, veel van mijn klanten vinden dit lastig. Want uiteraard komt het stuk ‘falen’ dan ook om de hoek kijken. En falen heeft over het algemeen een negatieve bijsmaak. Dat terwijl ik hier juist de kracht van in zie. Je leert namelijk door je gemaakte fouten. Leren door te experimenteren dus. 

Je leert door zaken ANDERS aan te passen, te verbeteren en te vernieuwen. Voor mij is dit een continu proces waar je aan moet blijven werken. Zeker wanneer je als ambitieuze ondernemer wil blijven ontwikkelen en nieuwe stappen wil blijven zetten zodat je groeit.Blijf jezelf dus uitdagen en durf te experimenteren. Vergeet het vervolgens niet te analyseren en te reflecteren. Daardoor blijven jij en je bedrijf in ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat je opMERKelijk onderscheidend in de markt blijft. Innoveer en experimenteer om nieuwe kansen te creëren en te pakken.

Mijn advies is om kritisch na te denken over de volgende vragen:
– Wanneer probeerde jij voor het laatst iets nieuws uit?
– Wanneer besloot jij om het eens ANDERS aan te pakken?
– Wat heb jij geleerd van je experimenten?

Ontdek je onderscheidend vermogen én communiceer het

Tijd om je aantekeningen er weer bij te pakken en te ontdekken wat je uniek maakt. Welke punten doen al je concurrenten hetzelfde, maar kun jij anders aanpakken omdat dit past bij wie jij bent?

Bekijk het ook vanuit het standpunt van de klant. Welke grote ergernissen hebben je klanten en pakt iedere concurrent hetzelfde aan? Ga op zoek naar die ene manier waarop jij het probleem wél kunt oplossen. Hierin zit de oplossing op de vraag hoe kun je je bedrijf onderscheiden van de concurrent?

Is het voor jou duidelijk wat je te doen staat? Gebruik het in al je marketinguitingen en zorg dat je doelgroep weet dat jij onderscheidend bent op dit vlak. Het is belangrijk dat je vooral het voordeel van de klant duidelijk communiceert. Het is voor je klant vooral belangrijk welk resultaat het oplevert. De weg daarna toe is minder relevant.

Samen op zoek gaan naar je onderscheidend vermogen?

Als Business Strateeg met ervaring in internationale corporate bedrijfsleven help ik je graag aan een succesvolle business, op een gezonde en strategisch effectieve manier. Samen kijken we hoe jij je kunt onderscheiden waardoor je gewaardeerd wordt om de waarde die jij levert. Een ijzersterke positionering vraagt om een helder doel, verbinding met jouw klanten, een consistente doorvoering en innovatie. 

Wil je samen werken aan je onderscheidend vermogen? Ik help je graag bij de vraag hoe maak je je bedrijf uniek? Vraag een gratis strategiesessie aan om te onderzoeken wat voor jou mogelijk is.