Inkomstenstromen
Je verdienmodel hoeft niet je enige inkomensstroom zijn, er zijn meer mogelijkheden.

Inkomstenstromen voor je bedrijf: hoe creëer je ze?

Inkomstenstromen voor mijn bedrijf: hoe creëer ik ze?

Al langere tijd zorg ik dat ik niet afhankelijk ben van één inkomstenstroom. Als ik nu om welke reden dan ook tijdelijk minder inkomen heb, kan ik dit opvangen met mijn andere inkomstenstromen. Hierdoor ervaar ik meer financiële rust en vrijheid binnen mijn bedrijf en leven. Ik krijg vaak vragen over inkomstenstromen, verdienmodellen en businessmodellen. Daarom leg ik het graag voor je uit. 

Wat zijn inkomstenstromen?

Inkomstenstromen (revenu streams) zijn de manieren waarop het geld bij je in het laatje komt. Een inkomstenstroom is één van de fundamentele bouwstenen van je bedrijf. Geld heb je simpelweg nodig om te leven. De manier waarop jij waarde creëert en levert aan je klant waarvoor hij of zij wil betalen (je verdienmodel) is cruciaal. Maar er zijn ook andere manieren om inkomstenstromen te genereren, bijvoorbeeld door te investeren in assets. Hierdoor laat je je geld voor je werken. Denk hierbij aan een investering in vastgoed, goud of crypto bijvoorbeeld. Er zijn een aantal manieren om ‘snel’ geld te verdienen op verschillende manieren.

Wat is een verdienmodel?

Het verdienmodel gaat over de strategie die je kiest voor je bedrijf. Het is een belangrijk fundament van je businessplan. Het is de manier waarop je met jouw bedrijf omzet genereert. 

Dit zijn de meest bekende verdienmodellen:

  • Goederenverkoop of transactiemodel 
  • Uurtje-factuurtje
  • Freemium: je basisproduct is gratis, wil je klant meer? Dan kan hij/zij upgraden
  • Servicemodel: je haalt je omzet uit service, onderhoud of reparatie
  • Abonnementsmodel: bijvoorbeeld een wekelijkse maaltijdbox, tijdschrift of box met scheermesjes
  • Advertentiemodel: op je website bied je tegen vergoeding ruimte voor reclame aan
  • Online platform: bijvoorbeeld Marktplaats of Vinted
  • User designed model: je klant stelt zelf zijn of haar product samen op je website, zoals een fotoalbum
  • Verbruiksmodel: hoe meer de klant van je dienst gebruik maakt, hoe meer hij of zij betaalt. Bijvoorbeeld voor clouddiensten
  • Dropshipping: je verkoopt producten waarvan de producent direct aan je klanten levert
  • Verhuurmodel
  • Licentiemodel: je verhuurt de eigendomsrechten van dat waar je licentie op hebt. Denk aan jouw beeldmerk op mokken of T-shirts
  • Affiliatemarketing: je promoot de producten of diensten van een ander bedrijf op jouw social media of website en wanneer je klanten iets bij het andere bedrijf afnemen, krijg jij daar een bedrag voor

Productiemodel: je maakt maatwerk producten

Zo ontdek je het verdienmodel voor jouw diensten of producten

Stel jezelf de vraag: wat is mijn verdienmodel? Is het antwoord hierop helder en past het bij jouw voorwaarden om te leven en te werken? En is jouw verdienmodel bestendig voor de toekomst? 

Je bouwt een extra zekerheid in wanneer je zorgt voor meerdere inkomstenstromen en meerdere verdienmodellen. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Zo kun je, net als ik, ongelimiteerd vrij leven en ondernemen, waardoor je financiële rust, vrijheid en voldoening ervaart. 

Met de hulp van het Business Model Canvas kom je tot alle aspecten van je verdienmodel en benoem je deze. Dit zijn de 9 belangrijke bouwstenen van het Business Model Canvas:

  1. Wie is je doelgroep, wie is je topklant en waarom?
  2. Wat is je waardepropositie, wat is de toegevoegde waarde van jouw diensten of producten voor je topklanten?
  3. Hoe onderhoud je de relatie met je topklant?
  4. Welke verkoopkanalen zet je in voor het contact met je topklanten en potentiële klanten?
  5. Hoe groot is jouw markt en hoe realiseer je jouw omzet?
  6. Welke bedrijfsmiddelen en hulpbronnen heb je nodig om deze omzet te realiseren?
  7. Welke activiteiten zijn het belangrijkst om succesvol te zijn?
  8. Welke partners heb je nodig om je bedrijf te laten slagen?
  9. Wat zijn de kosten voor de eerste 8 bouwstenen? 

Wat is een prijsstrategie?

Laatst kreeg ik de vraag: “wat is het verschil tussen een prijsstrategie en een verdienmodel?” Het verdienmodel heb ik al uitgelegd, dus nu meer over een prijsstrategie. 

Een prijsstrategie laat zien hoe je de prijs van je verdienmodel bepaalt. Wat mag je product of dienst kosten? Er zijn verschillende prijsstrategieën, zoals:

  • Prijzen gebaseerd op de prijzen van je concurrentie
  • Premium prijzen
  • Pakketprijzen
  • Discount pricing: je zit onder de prijs van je concurrenten 
  • Kostprijsplus strategie: je gaat uit van de inkoopprijs en doet hier een vast percentage bovenop
  • Stay-out pricing: je kiest voor een zo laag mogelijke prijs, waardoor de nieuwkomers op de markt geen kans hebben
  • Price lining: al je modellen of je gehele assortiment bied je aan voor dezelfde prijs
  • Value-based pricing (mijn favoriet)

Wanneer je voor een prijsstrategie hebt gekozen, betekent dit niet dat je prijzen voor altijd vastliggen. Zeker niet. Ik ben een voorstander van value-based pricing waarbij je je prijzen omhoog doet omdat de waarde van jouw producten of diensten is verhoogd. Door je prijzen te baseren op je waarde en deze te verhogen, krijg je in de loop van tijd meer waardering. Dit maakt jou opMERKelijk Winstgevend. Lees hier meer hoe je jouw prijzen verhoogt

Welke businessmodellen zijn er?

Een verdienmodel laat zien hoe je als bedrijf omzet genereert. Met een businessmodel kijk je naar hoe je als bedrijf waarde creëert. Waardecreatie is het naadloos aansluiten van je aanbod op je behoefte van je topklanten. 

De vier hoofdcategorieën van businessmodellen: 

  • Business-to-consumer (B2C)
  • Business-to-business (B2B)
  • Consumer-to-consumer (C2C)
  • Consumer-to-business (C2B)

Bij B2C gaat het om handel tussen je bedrijf en een consument, bij B2B om handel tussen twee bedrijven, bij C2C om handel tussen een consument en een consument (via Marktplaats bijvoorbeeld) en bij C2B om handel tussen consument en een bedrijf (een influencer die zijn of haar diensten aanbiedt aan een bedrijf). En dan zijn er binnen die categorieën ontzettend veel businessmodellen. Een aantal voorbeelden: circulaire businessmodellen, cureren, betalen voor belevenis en een klantgestuurd businessmodel. 

Circulair businessmodel

Een circulair businessmodel draait om de organisatie van waardebehoud door en tussen bedrijven. Om zo slimmer om te gaan met grondstoffen. Je verkoopt bijvoorbeeld geen spullen, maar verhuurt ze. Denk aan de deelfietsen op straat.

Cureren

Dit businessmodel noem je ook wel het curatorabonnement. Je klanten betalen een vast bedrag per maand voor het krijgen van een aantal verrassingsproducten in een doos bijvoorbeeld.

Betalen voor een belevenis

Bij dit businessmodel gaat het niet om het product zelf, maar om de ervaring eromheen. Zoals bij een spelletjescafé waarbij de drankjes en spelletjes gratis zijn, maar je betaalt voor de tijd dat je er besteedt.

Klantgestuurd businessmodel

Dit businessmodel focust zich op de behoefte van je klant. Jouw klant plaatst een advertentie met wat en wanneer iets nodig is, waarop verschillende bedrijven hun offerte kunnen opsturen. Je klant kan op basis van zijn/haar eigen wensen het beste aanbod kiezen. 

Dit businessmodel ga ik in 2023 introduceren voor mijn Premium klanten, die topklanten die aan mijn Premium Programma Unlimited Freedom hebben deelgenomen. Mijn exclusieve aanbod om hen mijn meeste waarde te kunnen bieden op basis van hun behoefte.

Hoe zorg je voor meerdere inkomstenstromen?

Voor mijzelf heb ik meerdere inkomstenstromen gecreëerd, zodat ik financiële rust ervaar. Wil je dit ook? In mijn Premium Programma Unlimited Freedom help ik je om meerdere inkomstenstromen te genereren. Denk aan verschillende verdienmodellen en investeren in diverse assets. Ik deel deze informatie en hulp alleen 1:1 met mijn Premium klanten. Wil jij ongelimiteerd vrij leven en ondernemen op je eigen voorwaarden? 

CTA:
Ja, dat wil ik. Ik plan nu een gesprek in en word Premium klant