Bedrijfsgroei
Driekwart van de kleine bedrijven zegt niet tevreden te zijn met hun bedrijfsresultaten, er is geen sprake van bedrijfsgroei. Dat moet anders!

Bedrijfsgroei: zo zorg je ervoor – Gerdi Hulsink

Investeren in bedrijfsgroei: doe dit en laat je bedrijf groeien

Iedere ondernemer die zichzelf serieus neemt, houdt zich bezig met groei. Groei betekent vooruitgang, terwijl stilstand achteruitgang betekent. Je bent je dromen achterna gegaan en gestart met ondernemen. Wist je dat 75% van de kleine bedrijven niet tevreden is over het resultaat van hun bedrijf? Ze noemen onvoldoende marketingkennis en tijdgebrek de belangrijkste redenen dat ze niet groeien. Hoor jij tot deze 75%? Dan is er werk aan de winkel. Investeer in bedrijfsgroei en doe dit om te groeien.

Wat is een gezonde groei voor een bedrijf?

Wat een gezonde groei is voor een bedrijf, is voor iedereen weer anders. Waarom? Omdat ondernemen 80% mentaal is. Het is een mindset. Je kunt in één keer onwijs veel groeien met je bedrijf, maar als je het niet aan kan en daardoor een burn-out krijgt, ben je verder van huis. Om je bedrijf gezond te laten groeien, is het daarom belangrijk om zowel te investeren in zakelijke als persoonlijke groei. Wanneer je mentaal sterk in je schoenen staat, is groeien met je bedrijf veel makkelijker. Jouw bedrijf groeit immers zover als de leider van het bedrijf groeit. 

Waarom groei en innoveren als ondernemer zo belangrijk is, lees je hier

De 5 groeifasen van een bedrijf

Je bedrijf groeit in bepaalde fasen. Wanneer je bedrijf naar de volgende fase groeit, veranderen er een hoop aspecten, zoals je winstgevendheid, bedrijfsprocessen en structuur. Soms komt zo’n fase eerst met groeipijn. Je winst neemt gek genoeg af, de groei stopt of daalt zelfs. Je werkt er hard voor, maar je hebt geen overzicht. 

Het Greiner model is een groeimodel wat de 5 verschillende fasen van bedrijfsgroei weergeeft: creativiteit, leiderschap, delegeren, coördinatie en samenwerken. Met andere woorden: de pioniersfase, organisatiefase, managementfase, delegeerfase en standaardisatiefase. 

De 4 groeimethoden van Ansoff

Een bekende methode voor bedrijfsgroei is de Groeimatrix van Ansoff, deze is ook toepasbaar op zzp’ers. Deze matrix stelt dat er 4 manieren zijn om te groeien en hier kies je een strategie uit:

  1. Marktpenetratie
    Wanneer je in de markt veel potentie ziet voor jouw product of dienst bij bestaande klanten, kies je voor marktpenetratie. Je richt je hierbij op het vergroten van jouw marktaandeel. En je kiest voor de aanval in de markt, waarbij je soms vanuit je concurrenten een tegenaanval kunt verwachten.
  2. Productontwikkeling
    Bij productontwikkeling verkoop je nieuwe producten in een bestaande markt. Dit doe je door middel van innovatie; je innoveert je huidige producten. Of je vernieuwt je producten compleet, om zo verder de markt in te gaan. Deze strategie wordt veel gekozen vanwege de veranderende behoeften van consumenten. Je past je aanbod dus altijd aan op de behoeften van je topklanten.
  3. Marktontwikkeling
    Dankzij marktontwikkeling en innovatie kun je bestaande producten in een nieuwe markt introduceren. Deze strategie wordt vaak gekozen om up-to-date te blijven met een bestaand product en hiermee een nieuwe markt te bedienen. Dit doe je omdat de markt waarin je zit verzadigd blijkt te zijn. Je boort dus een nieuwe doelgroep aan, wat betekent dat je je prijs, marketing en boodschap moet aanpassen.
  4. Diversificatie

In het model gaat diversificatie over het verkopen van nieuwe producten in een nieuwe markt. Je introduceert een compleet nieuw product in een totaal nieuwe markt voor jou. Dit is wel één van de meest lastige groeistrategieën. Want het betekent dat je meer moet investeren en tijd moet besteden om kennis in te winnen over de nieuwe markt. De kans is ook groot dat er al een sterke concurrent is die in deze markt gespecialiseerd is. Maar het kan ook voordelen opleveren, zoals grotere naamsbekendheid, toename van verkoop en meer winst. 

En dan zijn er ook nog andere manieren om te groeien. Namelijk door samenwerkingen aan te gaan met andere bedrijven. Dit is vooral interessant als je in een nichemarkt zit waar andere bedrijven dezelfde klanten bedienen. Bijvoorbeeld een websitebouwer en een tekstschrijver. Een samenwerking kan zorgen voor vergroting van de klantenkring en toegang tot een nieuwe doelgroep. Een overname van een ander bedrijf is ook mogelijk. Dit is een optie voor bedrijven die al groter zijn, gevestigd zijn en een stabiele omzet hebben. 

Welke groeistrategie je ook kiest, onthoud dat je moet weten welke acties je mag uitzetten. Daarnaast moet je durven experimenteren om te leren, zodat je kunt doorontwikkelen en bijsturen. Daarna kun je aan de hand van je geleerde lessen je strategie aanpassen.

Hoe waardecreatie jouw bedrijf helpt te groeien

Wanneer mensen aan groeien denken, denken ze vaak aan het aantrekken van meer klanten, meer werken en een groter aanbod. Terwijl de sleutel voor de toekomst juist waardecreatie is. Dit houdt niet in dat je iedereen als klant aanneemt. Nee.

  • Minder niet ideale klanten = meer energie, betere resultaten en meer waarde
  • Minder taken = meer tijd, meer energie, meer impact en meer waarde
  • Minder aanbod = meer impact en meer waarde
  • Minder financiële risico’s = meer inkomstenstromen, meer waarde
  • Minder solistisch en vanuit je bedrijf bedacht = meer connectie en vanuit verbinding waarde creëren


Je gaat dus voor minder niet ideale klanten en juist voor meer van je topklanten. Hierdoor houd je meer energie en tijd over. Je creëert meer impact en waarde voor je topklanten.

Je gaat niet meer doen, maar juist minder doen. De focus ligt op waar jij knettergoed in bent. Hierdoor heb je meer energie, meer tijd, maak je meer impact en bied je meer waarde aan. Optimaliseer je interne processen. Kijk naar wat je kunt automatiseren, welke handige tools en snellere software je kunt gebruiken of hoe je iets beter kunt aanpakken. Loopt alles soepeler dan vroeger? Dan is het pad voor bedrijfsgroei vrij. Ook een interessante blog hierover: Slimmer werken, niet harder.

Je biedt niet meer diensten of producten aan. Nee, je aanbod kristalliseert zich uit, waardoor je meer impact maakt en meer waarde biedt.  

Je richt je niet op een inkomstenstroom, maar op meer inkomstenstromen. Hierdoor werk je aan een ongelimiteerd vrij leven. 

Je werkt minder solistisch aan ideeën. Je gaat juist connecties aan met waardevolle contacten, waardoor je vanuit de verbinding met de ander waarde creëert. Want groeien kun je niet alleen. Je deelt inzichten met elkaar, ondersteunt elkaar en daagt elkaar uit om verder te kijken. Zoals een mastermind groep doet.

Stel jezelf deze 5 vragen

Minder is dus het antwoord voor bedrijfsgroei. Wil je voor minder gaan? Dan is het belangrijk dat je weet welke essentie belangrijk is. Stel jezelf de 5 volgende vragen:

  • Wie zijn jouw topklanten?
  • Welke waarde lever je en maakt jou opMERKelijk?
  • Welke producten of diensten houd je in je aanbod?
  • Welke woorden gebruik je voor jouw propositie?
  • Waar wil je jouw tijd aan besteden, waar ben je knettergoed in?
  • Welke veranderingen en (persoonlijke) ontwikkelingen zorgen voor waardecreatie?


Het creëren van waarde gaat over het optimaal aansluiten van je aanbod op de klantbehoeften van je topklanten. Dit doe je bijvoorbeeld door samen te werken en te netwerken, vernieuwende oplossingen te creëren of het delen en ruilen van kennis om zo meer waarde te creëren. 

Schakel de juiste mensen in om je bedrijf te laten groeien

Als kind wisten we makkelijk om hulp te vragen. Nu we volwassen zijn, hebben we allerlei redenen bedacht waarom we het alleen willen doen (of erger: vinden dat we het alleen moeten doen). Dat had ik eerst ook. Totdat ik door vallen en opstaan heb geleerd dat ik door hulp in te schakelen juist mijn eigen ‘dijk van gelijk’ oversteeg. Hierdoor kon ik weer verder kijken om een nieuw perspectief te zien. Juist deze momenten hebben ervoor gezorgd dat ik ben gegroeid, persoonlijk én zakelijk. Met de juiste strategie ben ik waar ik nu ben. En dat heeft me zeker geen windeieren gelegd. Al deze kennis en ervaring zet ik in om andere ondernemers te helpen groeien. Ben jij een ambitieuze ondernemer die bedrijfsgroei wil realiseren door strategisch te vernieuwen en ontwikkelen om opMERKelijk Winstgevend te worden en door te groeien naar de top van jouw markt? Met meer winst in omzet, tijd en impact?

Plan dan een strategiesessie met mij in.

De 5 pijlers die ik hanteer om je te helpen bedrijfsgroei te realiseren:

  • Zorgen dat je opMERKelijk wordt door Personal Branding/ Positionering
  • Je waardecreatie/ waardepropositie verhogen door strategisch te vernieuwen en ontwikkelen
  • Waardegedreven prijzen hanteren, waardoor je OpMERKelijk Winstgevend wordt
  • Je leren jouw waarde te presenteren om opgeMERKt te worden door jouw topklanten
  • Zorgen dat je waardestijging in tijd krijgt, meerdere inkomstenstromen realiseert, investeert in jezelf, je bedrijf en assets, toekomstbestendig wordt en financieel gezond onderneemt

Ben je eraan toe om eindelijk de groei te maken met je bedrijf? 

Ja, ik wil mijn bedrijf laten groeien en maak nu een afspraak om te starten.